Udviklingshæmning og Psykiatrisk Overbygning
Udgangspunktet for vores kursus- og supervisionsvirksomhed er vores særlige viden om og erfaring med mennesker med udviklingshæmning og psykiatriske lidelser fra bl.a. oligofren-psykiatrien i region midt og mange års konsulentvirksomhed som supervisor og vejleder indenfor voksenhandicap-området.
Vi underviser i et tværfagligt team med psykolog og pædagog. Kurser bliver tilrettelagt i samarbejde mellem jer og os for at sikre, at kurset rammer behovene på jeres arbejdsplads.
Kurset vil som udgangspunkt foregå som vekslen mellem oplæg, gruppearbejde og case gennemgang
Man kan vælge enten at booke enkelte moduler eller kombinere flere forskellige moduler
Et kursus kunne f.eks. dække:
autismespektrumforstyrrelser og skizofreni
eller
angst og OCD
Undervisere:
Gaia Inge Nedergaard
Som psykolog der har arbejdet indenfor voksenhandicap og oligofrenipsykiatrien gennem mange år, har jeg særlig erfaring i at arbejde terapeutisk med voksene med udviklings-hæmning og psykiatiske overbygninger og med supervision af det personale der arbejder med denne målgruppe.
Sophie Hartmann
Som pædagogisk konsulent har jeg god erfaring i arbejdet indenfor voksenhandicap og oligofrenipsykiatrien, med mennesker medudviklingshæmning og psykiatrisk overbygning, samt vejledning og sparring af pædagogisk personale, særligt ift. adfærdsproblematikker
Brochurer
Kursuskatalog: Udviklingshæmning og Psykiatrisk
Konsulentydelser til personale der arbejder med Udviklingshæmmede mennesker med psykiske lidelser
Ydelser til mennesker med Udviklingshæmning
Emner:
- Udviklingshæmning
- Autismespektrumforstyrrelser
- Angst
- OCD
- Personlighedsforstyrrelser
- Depression og Bipolar lidelse
- ADHD
- Skizofreni og Psykose
- Udfordrende og Selvskadende Adfærd
- Konflikthåndtering
Udviklingshæmning
Kurset omfatter:
- Hvad udviklingshæmning indebærer og problemstillinger der knytter sig til udviklingshæmning
- Overhyppighed af psykiske lidelser blandt udviklingshæmmede
- Sårbarhed – Miljø og arv
- Hvordan kognitive forudsætninger er anderledes og betydningen af dette for pædagogisk tilgang
Autisme Spektrum Forstyrrelser
80% af mennesker med Autismespektrumforstyrrelser er udviklingshæmmede
Kurset omfatter:
- Hvad det vil sige at have en autismespektrumforstyrrelse
- Hyppige tillægsproblemer som søvnproblemer, selvskade og spiseforstyrrelse
- Relevante pædagogiske strategier.
Angst
Angst er i forvejen en af de psykiske lidelser der er hyppigst i “normalbefolkningen”.
Angst er hyppigere blandt udviklingshæmmede.
Kurset omfatter:
- Hvornår man kan tale om sygelig angst hos mennesker med udviklingshæmning og hvordan det kommer til udtryk.
- Hvordan overbelastning, stress og angst hænger sammen.
- Hvordan man som pædagogisk personale kan arbejde med udviklingshæmmede med angstlidelser.
OCD
Tvangstanker og -handlinger kan være voldsomt invaliderende for livskvalitet
Omgivelserne inddrages hyppigt i symptomer og ritualer.
Kurset omfatter:
- De mest almindelige tvangstanker og -handlinger for mennesker med udviklingshæmning og OCD.
- Hvordan man skelner mellem OCD og lignende tilstande.
- Hvordan man som pædagogisk personale kan arbejde med udviklingshæmmede med OCD.
Personlighedsforstyrrelser
På grund af udviklingshæmmedes ofte umodne personlighed er det mere hensigtsmæssigt at tale om personlighedsforstyrrede træk frem for egentlig personlighedforstyrrelse.
Kurset omfatter:
- Forskellige former for personlighedsforstyrrelser.
- Sammenhæng mellem personlighedsforstyrrelser og opvækstvilkår.
- De vanskeligheder og udfordringer, det giver personale og medboere, at skulle forholde sig til borgere med personlighedsforstyrrede træk.
- Hvordan man som pædagogisk personale kan arbejde med udviklingshæmmede mennesker med personlighedsforstyrrede træk.
Depression og Bipolar lidelse
Depression er ligeledes også hyppigt forekommende blandt mennesker med udviklingshæmning.
Kurset omfatter:
- Hvilke signaler man skal holde øje med, når der er mistanke om depression eller mani.
- Hvordan depression/mani kan komme til udtryk hos mennesker med udviklingshæmning.
- Hvilke behandlingsmuligheder der er ved forskellige grader af depression.
- Hvad det pædagogiske personale kan gøre for at hjælpe personen igennem depressionen/manien.
ADHD
Impulsivitet og opmærksomhedsvanskeligheder ses ofte hos mennesker med udviklingshæmning.
Kurset omfatter:
- Hvornår man taler om en egentlig ADHD diagnose istedet for “bare” kognitive vanskeligheder, der ledsager det at være udviklingshæmmet.
- Hvilke udfordringer mennesker med ADHD og udviklingshæmning har ift. daglig livsførelse
- Hvilke behandlingstiltag og pædagogiske rammer er hensigtsmæssige.
- Muligheder for psykoedukation til mennesker med udviklingshæmning.
Skizofreni og Psykose
Mennesker med udviklingshæmning har ofte lavere psykosetærskel
Kurset omfatter:
- Hvornår man taler om skizofreni og psykose.
- Hvordan symptomerne udtrykker sig hos mennsker med udviklingshæmning.
- Hvordan man skal forholde sig til mennesker, der hører stemmer eller er hallucinerede.
- Meningsfulde pædagogiske tiltag som skærmning og kravnedsættelse.
Udfordrende og selvskadende adfærd
Mennesker med udviklingshæmning kan vise anderledes adfærd, der kan virke uforudsigelig, uforståelig og svær at rumme.
Kurset omfatter:
- Hvordan pædagogisk personale kan finde frem til forståelse af den udviklingshæmmedes forsøg på kommunikation.
- Hvilke mønstre man kan se i adfærd, som tilsyneladende er uhensigtsmæssig og kaotisk.
- Hvordan man kan støtte borgeren i at reducere uhensigtsmæssig adfærd og udvikle alternative handlingsmuligheder.
Konflikt håndtering
- Forskellige forklaringsmodeller ift. konflikter.
- Den professionelles rolle og ansvar i konfliktsituationen.
- Hvilke mestringsstrategier er hensigtsmæssige ift. borgere med udviklingshæmning.
- Træning i konflikt nedtrappende adfærd ud fra egne cases.